نهضت میهنی : جنبشی برای امید؛ امیدی برای جنبش
داکتر رزم داکتر رزم


مبارزه به خاطر آزادی و دموکراسی و همچنان تلاش نیروهای تحول پسند به خاطر سعادت انسان از سالهاست جریان داشته،رزمنده گان راه سعادت انسان و عاشقان میهن در بدترین شرایط صدای آزادی و دموکراسی را بلند نموده اند و در راه تحقق آن صادقانه رزمیده اند .که این مبارزه نسل به نسل ،از یک دوران به دوران دیگر انتقال نموده است . برای نیروهای تحول طلب و ترقی پسند سرنوشت کشور یک مسولیت وجدانی و تاریخی به مثابه نسل آگاه کشور است .از همین رو نباید بر موضوعات سطحی که می توان در پروسه کار به حل آن پرداخت پافشاری نموده و به جای ایستاد ،یا به عباره دیگر آینده را قربان گذشته ساخت .در این شکی نیست که از گذشته باید آموخت و به سوی آینده با جرأت و شهامت شتافت،واضح است که در پروسه کار اشتباه صورت می پذیرد،ولی نباید آنقدر سخت گیر و بی باور بود که شرایط و زمان را مدنظر نگرفته و میدان مبارزه را ترک گفت .و در نتیجه زمینه پیروزی مخالفان را مساعد ساخت .کافی است که ما فرصت های زیادی راازدست دادیم .نباید بیشتر از این خود را در رویا ها غرق ساخته و از کاروان مبارزه عقب بمانیم .اما مبرهن است که از گذشته باید آموخت و اشتباهات را دوباره تکرار نکرد .زیرا تکرار اشتباه گناهی است عظیم و نابخشودنی .

روی همین منظور نهضت میهنی تفکریست که از همین شکست ها و پیروزی ها سربلند نموده و طراحان آن متشکل ازنیروهای ترقی پسندی اند که گذشته ، حال و آینده را مورد تحلیل و تجزیه قرار داده ،ایگویزم را به زباله دانی تاریخ سپرده و با بررسی از تجارب گذشته و اتکا به مقتضیات کنونی جامعه طرحی را پیشکش نیروهای ترقی پسند جامعه قرار داده اند،تا همگان بتوانند از طریق گفت و شنود ها با نظرات،پیشنهادات و انتقادات خود در تکمیل و پختگی آن غنابخشند.ولی تا جایی که دیده می شودیک تعداد از دوستان یا آگاهانه و یا هم ناخود آگاه به تخریب این طرح که تاکنون تصویب نگردیده و نهایی نمی باشد کمرهمت بسته و از هیچ نوع فداکاری (!) درین راه دریغ نمی ورزند.بدون شک این عمل آنها مخالف تمامی پرنسیپ ها و اصول مبارزه می باشد .این چنین اشخاص به مرض خودمحوری دچار بوده که نه خود می توانند مصدر خدمتی گردند و نه دیگران را می گذارندگامی در راه سعادت انسان بگذارند.
بلی! می خواهم یکبار دیگر تاکید ورزم که در جریان کار اشتباه صورت می پذیرد،اما در پروسه زمان حل شدنی است،ولی این به آن معنی نیست که به خاطر بررسی از گذشته سنگ ملامتی را برفرق یکدیگر کوبید و خط بطلان روی تمامی طرحهاو دست آوردهای حال و آینده کشید و در ماتم سرای حاکمیت از دست رفته نشست و وقت و زمان رااز دست داد.
دوستان در همچوشرایطی باید به ندای مردم لبیک گفت و دست دوستی،برادری،برابری همسویی و تفاهم را به هم داده ،کدورت ها و رنجش ها را کنار گذاشته و در پهلوی هم،شانه به شانه شریک راه هم دیگر شویم و اگر نتوانیم با هم کنار بیاییم و به یکدیگر اعتماد نکنیم،در آنصورت به پرتگاه نیستی کشانیده می شویم .
پیروزی ما در وحدت ماست .مردم خسته از جنگ کشور ماچشم براه آن هستندتا شما به مثابه نخبه گان علوم و پراتیک در ساختار آینده کشور و بازسازی آن سهم فعا ل و گسترده ایفا دارید.

روی این منظورطرح نهضت میهنی پیشکش تمامی نیروهای ترقی پسند و دموکرات گردیده است .پس بیایید در غنامندی آن نظریات،انتقادات و پیشنهادات خود را به خاطر تکمیل آن ارسال و خود فعالانه در ایجاد آن بمثابه مرکز تجمع همه وطنپرستان اشتراک نمایید.زیرا تا حال نهضت میهنی یک تفکر است نه یک تشکل .در این شکی نیست که در آینده نهضت میهنی تشکیل خواهد شد و در ان تمام نیروهای مترقی و پیشرو پیوسته و درفضای دموکراتیک به انتخاب تمام ساختار تشکیلاتی و خطوط مرامی آن می پردازند.

به عقیده من همین قدر که مخالفان در پراگنده گی و ایجاد فضای بی اعتمادی در بین ما کار کرده اندکفایت می کند.زنده گی در کشورهای بیگانه نه تنها سبب پریشانی و آواره گی ما گردیده ،بلکه باعث فشارهای روانی گردیده و حیات ما را در معرض خطر قرار داده است .فلهذا در شرایط کنونی وظیفه اساسی سیاستمداران این است که در تشکل نیروها تلاش صادقانه نموده و به خاطر آرمان بزرگ انسانی که خدمت به وطن است بکوشند.چنانچه همایش وسیع طرفداران نهضت میهنی در هالندیکبار دیگر ثابت ساخت که ما بدون اتحاد عمل و نظر نمی توانیم به تحقق آرمانهای ما،ولو خیلی ها شریفانه و وطنپرستانه هم اگر باشد نایل آییم .
به گذشته نظر انداختن خوب است در صورتی که آینده را به خطر نیندازد . به آینده بایددید وبه حلقه خوشبختی چنگ زد و آنرا از ان خود ساخت . /


منتشره شماره دوم سال دوم ماهنامه مشعل
October 17th, 2004


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات